Коли діагностувати і як лікувати розлад аутистичного спектру: коментарі психіатра
Опубліковано 21 Лютий 2024 о 10:00
Блог Діти в місті Дніпро > Коли діагностувати і як лікувати розлад аутистичного спектру: коментарі психіатра
Photo: Freepik
За підрахунками Всесвітньої організації охорони здоров'я, в усьому світі 1 дитина зі 100 має аутизм. Це розлад розвитку нервової системи, який впливає на навички дитини, як комунікативні, так і поведінкові. Кожен випадок аутизму унікальний, тому розлад і називається «спектр аутизму».
В Україні, за даними Національної служби здоров'я, на обліку майже 21 тис. дітей з аутизмом. Як відомо, найважливішу роль у вихованні дітей з РАС відіграє раннє втручання. Чим раніше батьки помітять цей розлад у дитини і звернуться до спеціалістів, тим ефективніше буде лікування.
«Діти в місті» поспілкувалися з лікарем педіатром, дитячим психіатром Вікторією Самініною про ранні симптоми аутизму, про те, як діагностувати розлад та про раннє втручання.
Діагностика РАС
За словами, Вікторії Самініної, остаточне формування діагнозу «розлад аутистичного спектра» можливо з двох років.
«Наукові джерела та рекомендації кажуть про те, що діагностика до 2 років можлива, але не є надійною. Бо часто у маленькому віці симптоми неочевидні до часу, поки соціальні вимоги не перевищать обмежені можливості малюка», - зазначає спеціалістка.
По друге, стандартизовані інтерв’ю, розроблені для діагностики РАС, показані для застосування з 2 років.
«Але ми можемо запідозрити РАС раніше, якщо дитина має значні порушення в сфері комунікації та виражену стереотипність поведінки. В цьому випадку ми починаємо втручання з моменту підозр, не чекаючи 2 років. Це дуже важливо. Тому я хочу закцентувати на необхідності вчасного звернення до лікаря-спеціаліста, щоб не витрачати час даремно», - наголошує Вікторія.
Ранні симптоми РАС
Photo: Freepik
Дитячий психіатр Вікторія Самініна перерахувала основні симптоми, які можуть свідчити про РАС.
Порушення у сфері комунікації:
- Порушення розвитку мови (кількість слів не відповідає віку, розуміння мови порушене, не виконує інструкції).
- Відсутній вказівний жест.
- Обмежений зоровий контакт (або наявний у незвичний спосіб: дивиться скоса).
- Немає елементів уявної гри (приклад: не «годує» лялечку з чашки, не придумує куди і навіщо їде машинка, не влаштовує «вечірку» для тваринок, не вкладає іграшки спати тощо).
- Не ініціює взаємодію з людьми, не цікавиться однолітками.
- Відсутня імітація дій інших.
- Не розділяє увагу.
- Переважно бавиться сама, наче у «своєму світі».
- Не використовує жести у спілкуванні.
Порушення в сфері стереотипної поведінки:
- Має ехолалії (механічно повторює постійно одні й ті самі слова, фрази. Це часто не відповідає контексту ситуації та не дозволяє побудувати діалог).
- Демонструє стереотипні рухи (крильця ручками, погойдування).
- Має обмежене коло інтересів з гіперфокусом на окремих деталях/явищах (цифри, космос, потяги тощо)
- Використовує речі у незвичайний спосіб та грається іграшками не за призначенням (виставляє в ряд машинки, олівці, постійно крутить колесо машинки, грає стрічками, камінцями).
- На зміни рутини реагує протестом, вимагає дотримання чітких ритуалів.
- Має складнощі з сенсорною обробкою (уникає різких гучних звуків, не носить «неприємний» їй одяг, значна вибірковість у харчуванні).
Раннє втручання у розвиток дітей з РАС
Photo: Freepik
За словами лікарки, раннє втручання повинно бути комплексним і максимально адаптованим під потреби конкретної дитини. Воно має вирішувати актуальні на даний момент проблеми.
«Для дітей маленького віку застосовуємо Денверську модель раннього втручання. Це поведінкова стратегія, яка побудована на грі та активній участі батьків. Додатково малюк може потребувати логопеда, ерготерапевта, спеціаліста з сенсорної інтеграції, sos терапевта з харчування», - зазначає спеціаліст.
Вікторія Самініна наголошує, що план втручання складається індивідуально під кожну конкретну дитинку лікарем психіатром.
Читайте також: Як правильно говорити з дітьми про інвалідність